Președintele României a prezentat în cadrul summitului de la Copenhaga Raportul privind interferența Federației Ruse în procesele electorale și spațiul informativ românesc din perioada premergătoare alegerilor prezidențiale. Însumând 26 de pagini, cele două părți ale Raportului documentează și detaliază metodele de război hibrid împotriva României, tentativele de destabilizare politică și, într-o formă extinsă, atacurile cibernetice și tehnicile complexe de manipulare a opinie publice operate de rețele active preponderent în social-media.
Localizarea și adaptarea narativelor la contexte naționale cu impact pentru populație
Pe parcursul investigațiilor au fost identificate companii cu legături certe în Federația Rusă, care atât anterior, cât și în perioada premergătoare scrutinelor electorale din 2024 au derulat activități informaționale, prin dezvoltarea și susținerea unor sisteme informatice complexe – Site-uri create pentru distribuirea de conținut malițios, pagini de social media care prezintă Comportament Neautentic Coordonat și utilizează inteligența artificială (AI), reclame de tip native ads, rețea de influenceri – care au targetat în mod coordonat populația României.
În concret, în cadrul acestui ecosistem a fost identificată o rețea amplă de site-uri al căror trafic este determinat de reclame promovate de 4 companii, cu legături certe în Federația Rusă – ADSKEEPER, MGID, ADNOW și GEOZO.
Aceste conexiuni sunt relevate de multiple elemente:
Locațiile unde figurează uneori sediile internaționale ale acestor companii, se află în clădiri unde nu sunt afișate simboluri sau elemente de vizibilitate aferente companiilor (de ex, într-un centru comercial), existând suspiciunea ca aceste sedii sunt fictive.
Analizând istoricul acestor companii, a rezultat că figurează ca fiind înființate în Fed Rusă, uneori cu finanțare din partea unor holdinguri de investiții rusești.
Marca companiilor este înregistrată de către alte firme cu sediul în jurisdicții off-shore, firme care sunt administrate însă de alte companii din Fed. Rusă.
Nu în ultimul rând, în conducerea și personalul unora dintre cele 4 companii au fost identificate persoane comune, aspect ce evidențiază legătura din acestea si o posibilă coordonare comună.
În perioada premergătoare scrutinelor electorale, spațiul informațional al României a fost modelat în vederea influențării percepțiilor colective prin diseminarea mesajelor țintite unor audiențe susceptibile la manipulare. În acest scop, au fost realizate activități de sondare prin intermediul unor campanii sofisticate de microtargetare a populației care au vizat identificarea segmentelor vulnerabile și gradul de receptivitate al acestora.
Referitor la compania MGID, încă de la nivelul anului 2019 , aceasta a realizat mai multe sondaje cu privire la preferințele de conținut în mediul online ale utilizatorilor din România, inclusiv personalizate în funcție de regiune, identificand tipul de conținut care, plasat în reclame, putea crește numărul de accesări.
În urma procesului de targetare, au fost identificate 4 tipuri de narative la care segmente largi din populație se dovedeau receptive și care, așa cum vom arăta, vor fi folosite începând cu anul 2022, de infrastructura online implicată în atacurile hibride, în scopul segmentării populației românești și creării unor curente de opinie ulterior exploatabile în momente-cheie, cum au fost alegerile prezidențiale din toamna anului 2024.
- Identitar-nostalgic
- Conspiraționist
- Religie/spiritualitate
- Medicină alternativă
Un prim narativ utilizat în procesul de dezinformare a fost cel identitar-nostalgic, prin care au fost promovate narative cu puternic impact emoțional, legate de reîntregirea familiei; nostalgie după perioada comunistă; retorici privind inegalități sociale.
Un alt segment al paginilor în cauză abordează știri cu caracter general, de actualitate la nivel național, astfel de acțiuni fiind specifice tehnicilor informaționale ale Federației Ruse (specularea informațiilor de interes în spațiul public pentru creșterea nivelului de interacțiune).
– anunțuri false ce vizează erodarea sprijinului acordat Ucrainei – instituirea unei taxe pentru sprijinirea Ucrainei, creșterea bugetelor militare, trimiterea trupelor românești combatante în Ucraina
– anunțarea unor măsuri guvernamentale false, menite să scadă încrederea populației în instituții – „restricții de deplasare” la care ar fi supuși bărbații cu vârste între 18 și 65 de ani, mobilizări secrete ale rezerviștilor, coloane militare care se îndreaptă către graniță etc.
– în urma activităților de monitorizare a spațiului informațional a fost identificată și o campanie de inundare a mediului online cu narative conform cărora demnitari de rang înalt sau rude ale acestora au decedat, dar și cu narative privind producerea unor dezastre naturale. Articolele provin de pe site-urile frost24.com, scholarsden.info, dreamsreading.com, sportspro.com.ng, xtrasport.com.ng, mbcfworld.com și au fost distribuite la nivelul platformei Facebook, in cadrul unor grupuri aferente comunitatilor locale, de catre utilizatori care prezinta un anumit tipar, respectiv cetateni straini de origine africana sau utilizatori anonimi.
La nivelul site-ului scholarsden.info a fost identificat același tipar de diseminare al narativului și în legătură cu președinții Republicii Cehe, Slovaciei și Sloveniei.
Un alt segment este reprezentat de pagini cu tematică religioasă sau cu caracter de spiritualitate, inclusiv de promovare a tradițiilor românești și a elogierii vieții la sat, teme care ulterior aveau să fie subsumate agendei promovate de candidatul independent și susținute anterior în spațiul public pentru influențarea mentalului colectiv. În acest context, prin raportarea la anumite valori identitare, sunt promovate mesaje eurosceptice conotative.
Adaptarea infrastructurii și plantarea narativelor (metoda Doppelgänger)
Metoda Doppelgänger este o tactică de tip FIMI operaționalizată de Federația Rusă după invazia Ucrainei în anul 2022. FIMI este acronimul termenului Foreign Information Manipulation and Interference, termen ce descrie acțiunile coordonate intenționat de către un stat sau actori legați de stat pentru a manipula mediile informaționale cu scopul de a promova obiective geopolitice și a submina încrederea publicului în autorități prin intermediul manipulării informațiilor. .
Metoda de dezinformare de tip „doppelganger” este o tactică folosită în campanii de dezinformare în mediul online, pentru a crea și distribui informații false sau manipulate astfel încât să pară provenite din surse credibile.
Această metodă operează după următorul tipar:
- Crearea de „clone” ale surselor legitime Sunt clonate site-uri sau conturi de social media ale unor instituții publice sau agenții mass-media de renume, dar cu mici diferențe de nume sau aspect (de ex., un site cu domeniu .com în loc de .org).
- Aceste clone imită vizual și stilistic sursa originală pentru a părea autentice.
- Publicarea de conținut fals sau manipulat Pe aceste clone sunt postate articole, știri sau postări care par reale, dar conțin informații denaturate, exagerate sau complet fabricate.
- Adesea, sunt vizate subiecte sensibile: politică, sănătate, război, crize economice etc.
- Distribuirea în masă prin rețele sociale Conținutul este apoi distribuit masiv prin conturi false sau automate (prin rețele de bots), grupuri de discuții și forumuri.
- Se urmărește crearea unei impresii de consens sau urgență.
- Confuzie și erodarea încrederii
- Scopul nu este doar ca oamenii să creadă o minciună, ci să nu mai știe în cine să aibă încredere. Dacă publicul devine confuz și sceptic față de toate sursele, inclusiv cele reale, atacul și-a atins scopul.
La nivelul României a fost identificată o rețea amplă de site-uri de tip Doppelganger care imitau imaginea site-urilor oficiale ale unor instituții publice și de presă mainstream pentru a induce în eroare populația, prin intermediul cărora erau promovate inițial materiale ce se încadrau în cele 4 tipuri mari de narative identificate ca având o receptivitate ridicată în rândul populației din România.
Întreaga infrastructura era susținută prin intermediul a peste 2000 de pagini de Facebook care distribuiau elemente de conținut generat de inteligența artificială, scopul acestora fiind de microtargetare a audiențelor vulnerabile și expunerea acestora la narative malițioase.
Aceste pagini de Facebook redirecționau traficul către site-uri autohtone de tip click-bait, ce postau un tip de conținut online, adesea bazat pe titluri senzaționale sau înșelătoare, care are scopul de a genera cât mai multe click-uri și, implicit, trafic pe un site web. Titlurile sunt menite să atragă atenția prin apelul la emoții – curiozitate, indignare, surprindere.
Pentru promovarea acestora erau utilizate reclame plătite în cadrul principalelor platforme online, prin intermediul tehnologiei native ads
Reclamele de tip native-ads sunt anunțuri publicitare care arată însă ca un conținut obișnuit dintr-un site sau aplicație – un articol sau o postare care pare normal ca și aspect.
Cum funcționează:
- O compania plătește pentru a crea un articol, video sau postare cu un anumit mesaj.
- Platforma online (un site de știri, un blog, o rețea socială) îl publică într-un format care seamănă cu restul conținutului de pe acel site.
- Utilizatorii îl văd și interacționează cu el ca și cum ar fi un conținut obișnuit, de multe ori fără a realiza că este o formă mascată de reclamă. furnizată de cele 4 companii semnalate cu legături în Federația Rusă. Plata reclamelor era realizata prin intermediul unor pagini/conturi de socializare fictive.
În fine, prin accesarea știrilor de pe aceste site-uri utilizatorul era redirecționat către site-uri de tip Doppelgänger (site-uri clonă), unde regăseau respectiva știre și altele asemănătoare, care prezentau credibilitate sporită, întrucât păreau să provină de pe un site oficial.
Astfel, la nivelul Facebook a fost identificat un ecosystem de peste 2000 de pagini cu denumiri suggestive, menite să atragă curiozitatea: „Mango Musica Romania”, „ATHOS”; „Amintiri Frumoase”, „Acasă”, „Frumusețile Romaniei”, „Mormântul părintelui Arsenie Boca”, „Simpaticul”, „Miruna.gătește”, „Pagina iubitorilor de Dumnezeu-Tu, il iubesti?”, „Un singur Dumnezeu și Dumnezeu e bun”, „Osanu Ro”, etc.,
Acestea redirecționau traficul către site-uri cu domenii înregistrate pe servere din România sau internaționale, precum: „stiri.ro”, „secretele.com”; „stirilezilei.biz”; „d-r-n.ro”; „priveste.info”; „sinaxar.eu”; „bucatidefericire.com”’; „bwm.ro”; „stirionline.xyz”; „usd24.ro”; „mgnews.ro” și „romaniaculturala.eu”.
Prezintă interes faptul că majoritatea paginilor de Facebook menționate au fost create în perioada 2023-2024, având alte denumiri și abordând tematici din spectrul rețetelor, medicinei alternative, religios, au dobândit un nivel de interacțiune și vizibilitate foarte ridicat, iar ulterior au fost activate în contextul premergător scrutinului electoral din 2024, pentru a redirecționa utilizatorii către site-uri de tip doppelganger cu teme politice de promovare a candidatului independent.
Ca exemplu, în cadrul ecosistemului ce distribuie, în mod coordonat, elemente de conținut create cu inteligența artificială (AI) prin care sunt promovate narative cu impact emoțional puternic, a fost identificat site-ul cezicelumea.ro.
Articole de dezinformare, cu titlu și conținut identic, postate pe site-uri clonă ale Ministerului Sănătății și Digi24
Tehnologia native ads utilizată la nivelul acestui site a fost furnizată de una dintre cele 4 companii semnalate cu legături în Federația Rusă.
Ulterior accesării site-ului menționat, utilizatorii sunt redirecționați către alte site-uri malițioase, care promovează conținut similar.
Acestea, la rândul lor, redirecționează utilizatorii pe pagini clonă ale unor siteuri de știri autohtone sau instituții publice (Digi24, Adevărul, Libertatea, Ministerul Sănătății etc.)
Un alt exemplu elocvent este site-ul romaniaculturala.eu, care face trimitere prin accesarea reclamelor malițioase la outlet-ul ro-newsn.com. Acesta, la rândul său, redirecționează utilizatorii pe pagini clonă ale unor siteuri de știri autohtone sau instituții publice.
Anterior, site-ul ro-newsn.com a fost descoperit și în alt ecosistem cu aceleași caracteristici tehnice, interfața site-ului fiind identică la toate celelalte. În cadrul ecosistemului se regăsesc și site-uri în limba poloneză și cehă, un aspect relevant fiind reprezentat de alegerile din Polonia și Republica Cehă din acest an (eu-newsnew.com, uzgazetanew.com, runewnews.com, pl-aenews.com, kznewnews.com, sknewsnew.com, pl-nnews.com, ronewsnew.com).
În cadrul aceleiași infrastructuri au fost identificate site-uri de tip doppelganger promovate pe o rețea de pagini de Facebook, cu domenii din Federația Rusă:
Pentru a se înțelege amploarea fenomenului, poate fi luat ca exemplu cazul Ministerului Afacerilor Interne care a anunțat că au fost eliminate peste 160 de conturi de TikTok care utilizau ilegal însemne, denumiri sau elemente grafice asociate Poliţiei Române ori altor structuri ale ministerului.
O parte dintre aceste conturi se prezentau în mod fals drept «conturi oficiale», menționând acest statut în secțiunea de descriere (bio), ceea ce a condus la inducerea în eroare a utilizatorilor platformei de socializare.