fbpx

Analiză privind războiul hibrid. Dezinformare tip Doppleganger și propaganda TikTok . (Partea a III-a)

Newsletter

Înscrie-te la Newsletter-ul nostru si te ținem la curent cu tot ce mai apare.

*Odată înscris, primești din partea noastră cartea „Cine a făcut România. Răscrucile noastre”.

Președintele României a prezentat în cadrul summitului de la Copenhaga Raportul privind interferența Federației Ruse în procesele electorale și spațiul informativ românesc din perioada premergătoare alegerilor prezidențiale. Însumând 26 de pagini, cele două părți ale Raportului documentează și detaliază metodele de război hibrid împotriva României, tentativele de destabilizare politică și, într-o formă extinsă, atacurile cibernetice și tehnicile complexe de manipulare a opinie publice operate de rețele active preponderent în social-media.  

Rezultatele urmărite prin dezinformarea de tip Doppleganger:

  1. Întreținerea unei stări constante de teamă, angoasă, confuzie în rândul opiniei publice
  1. Generarea unui sentiment de neîncredere în autoritățile statului
  2. Fragmentarea și polarizarea societății

 

Amplificarea mesajelor pe momentele-cheie alese de actorul statal 

Se impun a fi subliniate câteva puncte cheie.

Majoritatea paginilor au fost create în perioada 2022-2024, având alte denumiri și abordând tematici diferite din spectrul rețetelor, medicinei alternative, religios, conform celor 4 tipuri mari de narative în care a fost încadrat publicul românesc.

În contextul premergător scrutinului electoral din 2024, această infrastructură a fost activată și se remarcă o schimbare a tematicii cu narative de susținere a candidatului independent Călin Georgescu.

Conex, activitățile de microtargetare au vizat și postarea de materiale video în cadrul rețelelor de socializare (TikTok, Facebook, YouTube), cu scopul de a testa și verifica predispoziția publicului la diferite variații ale temelor legate de candidatul independent. 18

Activitatea a fost coordonată de pe Telegram, o platformă care furnizează servicii de mesagerie criptată asociată Federației Ruse.

Ca exemplu, a fost identificat canalul de Telegram @propagatorcg, creat în 15.06.2024, cu numele Propagator, ulterior în 04.08.2024, fiind redenumit Propagator – implică-te și tu, Renașterea României, Hrană Apă Energie, Călin Georgescu.

Din analiza conținutului postat în cadrul canalului a rezultat că membrii acestuia au primit instrucțiuni clare referitoare la campania de viralizare a fostului candidat independent Călin Georgescu, astfel:

– Au fost puse la dispoziție peste 1850 de materiale foto/video reprezentând imagini cu persoana în cauză, materiale video editate (limitate la 60 de secunde de conținut pentru a fi postate în cadrul TikTok, Facebook Real, YouTube Shorts, Instagram), dar și emisiuni din perioada 2014-2015 în cadrul cărora acesta a fost invitat;

– Materiale îndrumătoare și tutoriale ale unor aplicații mobile de editare foto/video;

– Instrucțiuni cu privire la modalitatea de distribuire/postare pentru a evita restricțiile platformelor;

– Bannere și fotografii de profil cu sigla CG11;

– Sondaje de opinie/exit-polluri fabricate;

– Materiale video fabricate reprezentând imagini din România, focalizate pe probleme precum apă, hrană și energie, pe fundalul cărora rulează vocea fostului candidat independent;

– Informări referitoare la momente oportune de viralizare a conținutului.

Totodată, la nivelul grupului de Telegram au fost testate mai multe tipuri de elemente de conținut/mesaje care erau adaptate pe specificul de microtargetare fiind destinate unor nișe emoționale (identitar, conspiraționist, religios) pregătite anterior și cultivate prin expunerea sistematică la conținut specific furnizat de sursele de propagandă pro-ruse active în spațiul național.

Un alt vehicul utilizat îl reprezintă rețeaua Pravda. Aceasta face parte dintr-un grup creat pentru a răspândi propagandă pro-rusă în Europa, având nume ale domeniilor similare, platformele au caracteristici tehnice identice, adresă IP comună găzduită pe un server din Rusia, aceeași arhitectură HTML, aceeași grafică și secțiuni, precum și aceleași linkuri externe.

În anul 2024, rețeaua s-a extins în alte 19 țări din UE și în alte regiuni, precum Norvegia, Moldova, Japonia și Republica Centrafricană.

Domeniul din România a făcut parte din „al doilea val” al lansărilor de astfel site-uri Pravda din plan internațional, fiind înregistrat la aceeași dată cu cele din Bulgaria, Ungaria, Estonia, Lituania, Letonia, Cehia, Slovacia, Grecia, Danemarca, Croația, Italia, Țările de Jos, Portugalia, Finlanda, Suedia, Norvegia, Serbia și Republica Moldova.

Mesajele diseminate pe site-ul pravda-ro.com s-au pliat pe principalele narative de dezinformare, respectiv: justificarea agresiunii împotriva Ucrainei și plasarea responsabilității asupra statelor occidentale pentru inițierea și întreținerea conflictului.

În perioada premergătoare scrutinului prezidențial, activitatea în cadrul site-urilor Pravda s-a intensificat, în perioada 25.11-06.12.2024, fiind publicate aproximativ 230 de articole ce au vizat atât subiectul privind rezultatul alegerilor din România, cât și pe candidatul independent, promovând retorici naționalist-extremiste și indicându-l ca principal exponent pe candidatul independent.

Câteva exemple ale modului de dezinformare care a operat prin intermediul Pravda:

Pravda a promovat la nivelul publicației din Republica Moldova un pliant propagandistic reprezentând imaginea ,,României Mari”, în care se regăsesc și teritoriile Republicii Moldova și ale regiunii Cernăuți din Ucraina.

În cadrul pliantului a fost regăsit un cod QR ce făcea trimitere spre site-ul www.calingeorgescupresedinte.ro prin care era promovat programul electoral și transmise îndemnuri de susținere a candidaturii acestuia.

Pliantul prezentat a fost inițial postat pe canalul de Telegram „@new_militarycolumnist” identificat în infosfera rusă, utilizat cu scopul diseminării de mesaje malițioase de manipulare/dezinformare (aproximativ 200 de mii de urmăritori).

Pravda a publicat un articol prin care a promovat un material video, fiind evidențiată o coloană alcătuită din vehicule militare, înconjurată de populație. Articolul a fost redactat într-un mod tendențios, cu scopul inducerii unor sentimente panicarde privind politica NATO în contextul conflictului ruso-ucrainean și implicații pentru România făcând trimitere la evenimente „similare” din Finlanda.

În cadrul articolului a fost identificat un hyperlink ce face trimitere la canalul de Telegram ,,@AleksandrSemchenko”, prin care au fost mediatizate acțiunile de mobilizare a armatei finlandeze în proximitatea frontierei cu Federația Rusă.

Materialul a fost preluat de pe canalul de Telegram ,,@InfoDefenseRUM”, regăsit la nivelul infosferei ruse și utilizat în vederea diseminării de narative de dezinformare.

Retorica privind mobilizarea armatei române sub comanda NATO în vederea implicării în războiul din Ucraina a fost intens promovată de către infosfera rusă în scopul polarizării opiniei societății civile.

În realitate, materialul video diseminat reprezintă repetiții din cadrul paradei militare de la Alba-Iulia cu ocazia Zilei Naționale a României.

Campania derulată la nivelul Tik-Tok 

Dintre rețelele de socializare populare la nivelul României, platforma TikTok a avut cel mai ridicat grad de expunere din pricina algoritmului complex de viralizare și a volumului ridicat de materiale postate.

Astfel, în luna noiembrie 2024 s-a constatat o intensificare virulentă a activității de promovare electorală a candidatului independent pe TikTok. Expunerea acestuia în cadrul platformei a avut un caracter coordonat, fiind realizată de mai multe rețele de conturi.

Conform unor rapoarte realizate de către reprezentanții companiei TikTok, au fost identificate două rețele coordonate care au operat pe teritoriul României în noiembrie și decembrie în vederea promovării candidatului independent, care au însumat peste 27.000 de conturi active.

Campania a urmărit exploatarea vulnerabilităților generate de lipsa respectării politicilor platformei de filtrare a conținutului viralizat prin intermediul postării de comentarii.

Rețeaua de conturi a fost creată între 2022-2023 și a fost activată cu o zi înaintea alegerilor cu scopul postării a peste 2.1 milioane de comentarii.

Conturile au fost create utilizând adrese de e-mail cu domeniul rumbler.ru, înregistrat în Federația Rusă.

Manipularea algoritmului a fost realizată preponderent prin utilizarea succesivă în cadrul materialelor video a unor hashtag-uri afiliate candidatului independent și menționarea acestuia în secțiunea de comentarii aferentă materialelor video populare în cadrul platformei.

Astfel de comportamente au potențat acțiunile conturilor coordonate de amplificare artificială a expunerii conținutului propagandistic în beneficiul candidatului independent, prin popularizarea acestuia la nivelul urmăritorilor săi și a comunității care vizualizează în mod regulat transmisiuni în direct pe platforma TikTok. 

Conform analizelor tehnice efectuate (tool-ul Exolyt), materialele video care au avut atașate hashtag-urile asociate candidatului independent Călin Georgescu au înregistrat creșteri semnificative de expunere, în perioada desfășurării scrutinelor electorale.

În topul tendințelor de promovare a conținutului video asociat s-au evidențiat mai multe hashtag-uri (#CG11, #calingeorgescu, #georgescu ,#calingeorgescu2024, #calingeorgescupresedinte2024) utilizate în campania electorală a candidatului independent.

Analiza metrică a relevat o creștere abruptă în intervalul 13-26.11.2024, ajungând pe locul 9 la nivel mondial, pe primele locuri în comunitățile mari de DIASPORA (top 10 în toate, în unele comunități anumite hashtag-uri urcând chiar pe locul 1) și pe primele locuri la nivel național.

O dovadă în plus a coordonării acțiunii de promovare o reprezintă și faptul că, după rezultatul primului tur de scrutin al alegerilor prezidențiale, cu vârf semnalat în perioada 27-28.11.2024, după 29.11.2024, se remarcă o scădere progresivă.

În data de 06.12.2024, evaluarea efectuată asupra principalelor hashtag-uri identificate (#calingeorgescu, #cg11, #calingeorgescu2024, #georgescu, #calingeorgescupresedinte2024) ca fiind parte a campaniei de propagandă electorală a candidatului independent, realizată cu ajutorul interferențelor informaționale străine pe rețeaua de socializare TikTok, a relevat următoarele aspecte:

La nivel mondial, în 06.12.2024, în tendințe, nu au mai fost identificate hashtag-urile conexe candidatului la alegerile prezidențiale.

În România, în 06.12.2024, în topul 25 al hashtag-urilor aflate în tendințe, cele conexe candidatului la alegerile prezidențiale se situează unele pe locul 22, iar altele nu se mai regăsesc deloc în tendințele la nivel național.

Concluzii

Complexitatea atacurilor, multitudinea și diversitatea resurselor utilizate, caracterul disimulat al tacticilor/tehnicilor utilizate, demersurile complexe de menținere a acțiunilor sub limita de atribuire, precum și anvergura regională a campaniei, relevă implicarea unei ample infrastructuri de dezinformare coordonate din Federația Rusă.

Infrastructura existentă de la nivelul paginilor/site-urilor malițioase continuă să prezinte capabilitățile necesare influențării pe scară largă a populației autohtone, iar schimbarea tiparului acesteia pe momente cheie indică versatilitatea tehnicilor de manipulare a actorilor ostili.

Astfel, această infrastructură informațională a fost creată și activată încă din 2022 pentru promovarea unor mesaje subliminale la nivelul spațiului informațional autohton pentru cultivarea unor sentimente anti-sistem la nivelul audiențelor vizate.

În contextul alegerilor din 2024, aceasta infrastructură a fost utilizată pentru influențarea mentalului colectiv în vederea dezvoltării unor idei care să corespundă discursului candidatului anti-european și anti-NATO, aceste manifestări asigurând satisfacerea unor obiective strategice ale Federației Ruse.

Adaptabilitatea acestei infrastructuri malițioase a permis modelarea unei percepții anti-sistem, exploatabile în contextul unor evenimente care ar putea genera efecte în favoarea actorilor statali străini (ex: procese electorale, crize de ordine publică, crize politice/economice etc.).

 

Nu ești singur! Hai în Comunitate

 

Ți se pare că lumea a luat-o razna? Crezi că România a făcut progrese pentru că libertatea, capitalismul și inițiativa privată aduc dezvoltare și ne aduc șanse mai bune tuturor? Ești unde trebuie. Aici este Comunitatea Liberală 1848. Noi credem că suveranismul e o boală socială care poate fi limitată prin Adevăr, prin Rațiune și prin Empatie. E o luptă pentru sufletul României – între optimism și întuneric. Ți-a plăcut ceva citit sau auzit aici? Vrei să ne ajuți să promovăm articolele? Donează!

 

Fii alături de noi și de România noastră bună. 

Nu ești singur! Hai în Comunitate

Ți se pare că lumea a luat-o razna? Crezi că România a făcut progrese pentru că libertatea, capitalismul și inițiativa privată aduc dezvoltare și ne aduc șanse mai bune tuturor? Ești unde trebuie.
Aici este Comunitatea Liberală 1848. Noi credem că suveranismul e o boală socială care poate fi limitată prin Adevăr, prin Rațiune și prin Empatie. E o luptă pentru sufletul României – între optimism și întuneric.
Ți-a plăcut ceva citit sau auzit aici? Vrei să ne ajuți să promovăm articolele? Donează!
Fii alături de noi și de România noastră bună.
Nu fi pufi

Dă un share

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00