fbpx

Reacție rapidă: Noile planuri-cadru. De la școala catedrelor la școala elevilor

Newsletter

Înscrie-te la Newsletter-ul nostru si te ținem la curent cu tot ce mai apare.

*Odată înscris, primești din partea noastră cartea „Cine a făcut România. Răscrucile noastre”.

Cea mai mare critică pe care am auzit-o de la profesorii (mai ales de istorie și geografie) cu care am apucat zilele aceste să vorbesc privind noile planuri-cadru pentru liceu, așteptate 12 ani, a fost că acei profesori mai stricți vor fi mai puțin populari și ca urmare, elevii vor fi mai atrași de profesorii cool, mai relaxați, mai puțin riguroși, care dau note mari. De fapt, această temere falsă este un mare pas înainte.

Pentru cadrele didactice afectate de schimbare, eu văd o oportunitate imensă de modernizare și de învățare. Aceea de a aborda o a doua specializare, a treia specializare din mănunchiul de discipline moderne, de interes pentru elevi, pe care le introduce noul context și care le-ar aduce popularitate în rândul elevilor. Ca urmare, un avantaj competitiv.

Singurul neajuns foarte mare pe care îl văd acum legat de noile planuri-cadru pentru elevi ar fi unul logistic, mai ales în perspectiva micșorării efectivelor de elevi pe clasă. Și asta, doar în unele licee aglomerate din orașe. Orarele vor fi mai relaxate, ceea ce este în avantajul elevilor, poate vor apărea în orarele elevilor ore libere care înseamnă spații adaptate pentru studiu individual, de grup sau de chill out. Sigur, este firească reacția profesorilor de istorie și geografie mai ales, pentru că schimbarea e grea pentru oricine, cu atât mai grea cu cât ești mai vechi la catedră. Pentru că obișnuința este a doua natură.

O mare minciună care circulă astăzi în presă este aceea că se „scoate” istoria din clasele a XI-a și a XII-a. Nu, nu este scoasă.

Conținuturi specifice se regăsesc sub pălăriile Istoriei Evreilor – Holocaustul și Istoriei Comunismului, discipline ce au fost introduse (cred eu, de o manieră greșită, curriculumul nu se construiește în Parlament) de politicienii din cele două Camere. Acum e destul de greu să mai faci modificări și poate că nici nu este oportun. Mi-aș dori sincer ca mai mulți tineri să știe despre Holocaustul românesc, despre Elisabeta Rizea sau despre Revolta din 1987 de la Brașov. Despre închisorile comuniste sau despre crimele Gărzii de Fier.

Ne-ar fi prins bine anul electoral trecut ca tinerii votanți să fi fost trecuți prin aceste adevăruri istorice de necontestat.

Cât privește geografia, materia se va studia în continuare doar că pe anumite profiluri, în ultimii doi ani, conținuturile relevante sunt introduse în alte discipline de specialitate care sunt abordate minimalist, cred eu, interdisciplinar. Poate ar fi fost nevoie de mai multă interdisciplinaritate și poate din clasele mai mici, și poate mai multă pilotare în acești 12 ani de frământare în care o generație care a intrat în clasa 0 la începutul procesului este deja adultă.

Nu este un demers ușor, nu este un demers care să poată mulțumi pe toată lumea dar este cu siguranță o trecere de la școala catedrelor la școala elevilor.

Nu fi pufi

Dă un share

-
00:00
00:00
Update Required Flash plugin
-
00:00
00:00