Extremismul nu poate fi oprit prin măsuri de represiune, chiar dacă nu se folosește violența ci instituții. Un stat democratic trebuie să aibă la bază alegeri libere și reprezentative. Dacă vrem să mai avem democrație, dacă vrem într-adevăr să ne bucurăm în continuare de europenism și protecție NATO, este cazul să încheiem orice experiment electoral pentru prezervarea puterii și a exercitării ei în interes de grup și de partid.
Indiferent de cum se termină aceste alegeri, un lucru este cert – suntem la o răscruce, o cumpănă. Alegem să ne îndreptăm sau ne continuăm drumul spre întuneric?
Politicul a pierdut nu doar contactul cu cetățenii lăsând extremismul să zburde liber în Parlament, dar mai ales a pierdut o bună parte din parcursul democratic, cel mai grav fiind afectat de absurda implicare a CCR în stabilirea rezultatelor finale ale alegerilor, care a influențat și alegerile parlamentare.
Nu a fost singurul atac – modul în care au fost organizate toate alegerile în acest an au șubrezit și mai mult statul de drept și siguranța că democrația tânără a României poate fi protejată.
Oricine va fi președintele și oricare va fi formula de guvernare, în afara reformelor structurale din PNRR care trebuie continuate, se impun reforme profunde ale legislației electorale, dar și o reformă a Curții Constituționale, inclusiv pe competențe și atribuții, prin care să fie creat un mecanism legal și instituțional de protejare a statului de drept, care să nu mai permită interpretări abuzive, fie și ele în numele democrației.
Iată doar câteva dintre ele, care ar trebui să fie, pentru siguranța că nu vor mai fi modificate după interesele de partid, ancorate în Constituție. Dar până la modificarea Constituției, nu există nicio piedică pentru ca ele să fie transpuse în legislație.
Reforma legislației electorale:
- interdicția clară de a mai suprapune și/sau intercala diferite tipuri de alegeri. O astfel de asigurare ar putea fi dată prin stabilirea de date fixe pentru organizarea alegerilor, pe modelul alegerilor președintelui SUA.
- votul în două tururi pentru primar/președintele CJ este esențial pentru asigurarea reprezentativității unui mandat
- reglementarea tuturor situațiilor care au generat interpretări diferite la alegerile locale și europarlamentare, la alegerile prezidențiale și la cele parlamentare și posibilitatea unor decizii contrare spiritului democrației și certitudinii desfășurăriii corecte a alegerilor, ca de exemplu procedurile de renumărare care să permită și accesul observatorilor în orice proces electoral, inclusiv în BEC și BEJ-uri.
- ședințele BEC să fie publice/online
- reglementarea competențelor și a rolului judecătorilor din birourile electorale central și județene/de sector/al Mun.București. Mecanismul de vot egal cu al membrilor, cu riscul de încălcare a legii, care să fie girată instituțional și prin prezența în componența BEC/BEJ a judecătorilor, trebuie eliminată.
- reglementarea unitară competențelor instanțelor pentru soluționarea contestațiilor împotriva deciziilor birourilor electorale – este o anomalie de competență, ca unele decizii ale BEC de exemplu să fie soluționate la CAB și nu la ÎCCJ, în condițiile în care judecătorii din BEC sunt desemnați de ÎCCJ.
Reforma Curții Constituționale
- interdicția numirii judecătorilor din rândul membrilor de partid (este de altfel parte din programul de guvernare al USR)
- accentul pe experiență relevantă să nu permită activități oarecum conexe cum ar fi notariatul.
- modificarea prevederilor legale referitoare la competențe și întinderea mandatelor care conferă judecătorilor CCR drepturi care îi situează deasupra oricărui alt cetățean, beneficiind de impunitate inclusiv când aceștia pot acționa în afara cadrului legal și constituțional.
- introducerea posibilității revocării prin aceeași procedură ca în cazul numirii, respectiv prin votul Parlamentului; în prezent constatarea încălcării prevederilor legale și constituționale și sancțiunile sunt practic imposibile, fiind la latitudinea votului colegilor judecători.
Modificarea Codului Penal
- reglementarea infracțiunii care se referă la răsturnarea ordinii constituționale, inclusiv prin acțiuni de natura unor decizii instituționale, care în prezent sunt protejate de impunitate fără a fi condiționate de participarea armată sau violențe.
Partidele politice trebuie să demonstreze românilor că au înțeles unde au greșit față de ei. Nu doar prin postări și mesaje în context electoral. Pentru a demonstra susținerea continuării unui parcurs european și al apartenenței la NATO, toate partidele care clamează acum aceste valori va trebui să dea asigurări în această privință. Credibilitatea acestor asigurări va fi dată prin disponibilitatea susținerii și votării acestor reforme, dar mai ales al ireversibilității acestora, pentru care, singura cale posibilă o constituie acordul de modificare a Constituție.