Văd această impresie că problema la Biroul Electoral Central (BEC) e că s-ar fi decis la ei renumărarea. Că puteau să voteze împotrivă.
Pentru a înțelege mai bine ce s-a întâmplat trebuie să înțelegeți cum funcționează BEC. El e format din 5 judecători de la Înalta Curte de Casație și Justiție și 10 reprezentanți ai partidelor politice, plus 3 membri ai Autorității Electorale Permanente (președinte și 2 vicepreședinți).
Deciziile în BEC, ca în orice alt birou electoral de nivel județean sau de la secțiile de votare, se iau prin votul majorității membrilor prezenți. În caz de egalitate de voturi, votul președintelui este hotărâtor. Deci toți membrii acolo sunt egali.
Judecătorii nu au mai multe puteri (aici e de discutat despre rolul judecătorilor în privința organizării și funcționării acestor birouri electorale, dar asta e o dezbatere care va trebui să aibă loc într-un context mai larg al necesității unor reforme inclusiv electorale care să prevină toate anomaliile de la alegerile din acest an) și de asemenea nici președintele nu este șeful celorlalți.
Nu vom discuta despre ce trebuia sau putea să facă reprezentanții partidelor politice, ci ne vom concentra pe pozițiile judecătorilor care s-au aliniat cu cele ale majorității, cu cele două excepții. Aici am putea totuși sesiza că PNL a rămas în coaliție cu PSD, în ciuda declarațiilor reformiste ale noii conduceri.
Așadar, putea BEC să refuze renumărarea? Teoretic.
Dacă plecăm de la premisa că nu ar fi fost parte a complotului instituțional care desfășoară practic o lovitură de stat, și doar nu și-au dat seama. În plus, să zicem că nu și-ar fi dorit bătăi de cap într-o procedură în care sunt doar detașați o vreme de la jobul lor normal și nu ar fi dorit să se pună de-a curmezișul refuzând o decizie CCR, nu doar aberantă, dar în primul rând ilegală și neconstituțională.
Cert e că nu știu dacă, chiar și dacă BEC nu era parte din complot, această criză s-ar fi oprit prin acest prezumat refuz, pentru că decizia finală pe validare era tot la CCR. Pentru că acest refuz de a pune în aplicare decizii CCR care sar calul Constituției se întîmplă, în procese la unele instanțe care rămân fidele unui stat de drept membru al UE.
Deci, ok, admitem că s-ar fi comportat ca niște funcționari cu mânecuță care nu vor să se bage în trebile și disputele politicienilor și ar fi justificat în primul rând propriilor lor conștiințe ancorate social și profesional și apoi spectatorilor la acest sinistru show, că nu ei au decis-o, ci le-a fost dispusă de CCR. Practic, e o decizie, ei o puneau doar în aplicare, n-aveau cum să se opună.
Problema principală e cum au decis cu privire la renumărare; și de aici se cam termină prezumția că nu fac parte din tot complotul ăsta inițiat de la CCR, cu participarea ulterioară a CSAT (dar fără a avea și fundamentarea probată de cei la care au competențele invocate că ar fi afectat din afară procesul electoral, adică SRI și STS, care în mod curios totuși, s-au delimitat – probabil sunt singurii care au înțeles că doar politrucii CRR – am arătat deja că nu sunt judecători – sunt scutiți de orice răspundere penală).
Și am văzut justificările publice, că nu este prevăzută în lege renumărarea în această etapă (o nouă dovadă că decizia CCR este în afara legii și a Constituției). Doar că dar aveau în aceeași lege reglementată procedura de renumărare atunci când ea poate fi dispusă legal – în acest caz renumărarea se face la secțiile de votare, de către membrii secțiilor de votare etc.
Este de neacceptat din partea unor magistrați ai ICCJ să ignore principii de bază ale dreptului, că aplicarea și interpretarea unor legi în spiritul legii, sau că ea se face și pe principiul similarității.
Și dacă adaugi deci la lege (cu riscul de a mă repeta, tot ceea ce se întâmplă de miercuri încoace este în afara legii) s-o faci într-un sens care să disprețuiască tot ce scrie în cărțile de drept. Oameni buni, nu vorbim de funcționari cu mînecuță, vorbi de magistrați de la cea mai înaltă instanță de judecată a României.
Și aceasta este de fapt dovada că și BEC e în conivență cu toți cei care au roluri la vedere sau ascunse în această, nu vă feriți s-o catalogați ca atare, lovitură de stat – răsturnarea ordinii constituționale prin ignorarea voinței poporului exprimată prin cea mai reprezentativă formă de exercitare democratică care este votul.
Ei, magistrații de la BEC, au decis ca renumărarea să se facă de către alte persoane care potrivit legii, în procesul normal de votare, au doar roluri administrative, de sprijin pentru birouri, fiindu-le interzisă orice implicare directă în ce înseamnă voturi – adică nu au voie să se atingă decât de sacii sigilați pe care îi aduc de la dubă în secție înainte de ziua votului, și de la secție la dubă, după ce s-a terminat votarea și numărarea în secție.
Or asta, adăugarea asta la lege, dar la modul la care să nu înlăture suspiciuni de fraudă tocmai într-o verificare de fraudă, e halucinant.
Nu mai vorbim despre faptul că, tehnic, dacă se dispunea renumărarea la secțiile de votare, tot procesul ăsta se termină și mai repede, în cel mult două zile, nu în patru ca acum.
În aceeași linie sunt și deciziile lor ulterioare: cea referitoare la refuzul de a permite prezența observatorilor pe motiv că legea nu prevede. Păi nu legea nu prevedea nici renumărarea nici cum a decis-o BEC, ca să nu mai vorbim că nu era permisă deloc în etapa asta.
Și dacă nu era de ajuns să fim într-o distopie de manual, tot judecătorii de la BEC, au gândit și decis acea circulară prin care au interzis comunicarea rezultatelor de la renumărare invocând nu știu ce secret! Doamne!
În termeni penali, totul e un caz școală de abuz în serviciu, în diverse forme de participațiune. Nu știu ca legislația românească să prevadă exonerarea de răspundere penală pe baza unor acorduri fie ele și scrise, încheiate ex-ante.
Mă trezisem cu gândul de a încerca niște predicții pe ce va urma. Gând pornit de la ce văd la cei care fac scenarii despre ce se va întâmpla în continuare.
În aproape toate aceste scenarii se invocă ce prevede legea față de rezultatul renumărării. Doar că, revin și insist că pare că nu s-a înțeles: NIMIC DIN CE SE ÎNTÂMPLĂ ACUM NU ESTE PREVĂZUT ÎN NICIO LEGE!
Asta înseamnă că practic, indiferent de ce se întâmplă mai departe, aceste alegeri prezidențiale au fost deja viciate de neconstituționalitate, fie și formal, doar prin depășirea termenului de validare de către CCR, pentru cazul în care tot circul ăsta a fost doar pentru ceva tergiversări care, indiferent cine crede că-i folosește, în mod cert nu folosește democrației.