După ce luni a reușit să oprească ilegalitățile lui Băluță în tandem cu Negoiță, primarii pesediști ai sectoarelor 3 și 4, Nicușor Dan a anunțat ieri că vrea referendum pe 24 noiembrie, simultan cu primul tur al alegerilor prezidențiale.
Cele două întrebări la care îi invită pe bucureșteni să se pronunțe prin ”DA” sau ”NU” sunt:
1. Sunteți de acord ca repartizarea între Primăria Municipiului București și Primăriile de Sector a impozitelor pe venit și a taxelor și impozitelor locale colectate de la bucureșteni să fie aprobată de către Consiliul General al Municipiului București?
2. Sunteți de acord ca Primarul General al Municipiului București să emită Autorizațiile de Construire pe întreg teritoriul administrativ al orașului?
Dacă ar trece acest referendum, ar însemna de fapt un transfer de putere de la Guvern și de la primăriile de sector, la primarul general. Unii spun că e de fapt un prim pas spre desființarea sectoarelor.
Prins la înghesuială cu pierderea banilor din PNRR a 1,1 miliarde, dar și disperat să se disocieze electoral de scandalul cu Băluță care s-a lipit de el, Ciolacu a anunțat că susține și el referendumul lui Nicușor. Ca soluție de moment – orice numai să nu mai discute de PNRR și de asocierea lui cu Băluță. „Sunt de acord cu exercițiul democratic al organizării referendumului, nu înseamnă ca susțin întrebările”, a declarat Marcel Ciolacu, înainte de ședința de guvern.
Că doar nu crede cineva că Ciolacu, chiar dacă a precizat că susține doar referendumul ca proces democratic, nu și întrebările, ar fi de acord pe bune ca prietenii Băluță, Negoiță, Hopincă și Piedone jr. să piardă puterea și controlul banilor (a se citi parandărătul pentru autorizațiile de construire, atribuirile contractelor mari etc)
Mai știm și că Nicușor Dan este totuși un om calculat și nu poate avea încredere în ce declară Ciolacu. Ba chiar, din experiență, se impune să ia invers absolut tot ce afirmă șeful pesede.
De aceea este foarte important de urmărit ce va face Ciolacu în continuare, pentru ca susținerea declarată public să nu poată fi pusă în aplicare, fără însă a fi acuzat de ipocrizie, minciună sau neseriozitate care să-l coste electoral. Adică fără să i se intoarcă în față ca eliminarea Șoșoacei de pe lista candidaților cu mâna CCR sau ocuparea cu garduri a Pieței Unirii de către Băluță, cu ajutorul lui Negoiță și al unor documente dubioase ale OCPI care au fost corectate în mod miraculos două zile mai târziu.
Un prim pas ar putea fi anunțata intenție să adauge și Guvernul o întrebare. Tehnic, nu se poate, decât dacă Nicușor acceptă, pentru că potrivit legii el e inițiatorul, el stabilește data desfășurării, el stabilește întrebările etc. Nu cred că a fost o perlă juridică din partea lui Ciolacu, ci un punct de plecare pentru retorica ce urmează în care să-l acuze pe Nicușor de diverse. Și o salvare pentru Antena 3 care acum o să poată merge mai departe cu linșajul după ce părea că a fost lăsată în offside cu această susținere de referendum – la spectacolul de luni seară a adunat tot ce a crezut mai bun în susținerea Goleacilor.
Dar asta nu va fi de ajuns. Pentru pesede singura soluția este ca referendumul să nu aibă loc, pentru că este greu de crezut că prezența va fi sub 30% ca să nu fie validat. Iar de vot nu cred că se pune problema.
Prin urmare Ciolacu va vrea să “ajute”. Caz în care Nicușor Dan ar trebui să-l refuze.
Nicușor Dan nu are nevoie de pesede pentru acest referendum.
Nici pentru susținerea lui – deja Ciolacu și-a declarat dezacordul pentru întrebări, deci e clar că nu va obține voturi de aici.
Nici pentru organizare – Guvernul nu are nicio responsabilitate sau competență pentru organizarea referendumurilor locale.
Organizarea referendumurilor naționale și locale este reglementată prin Legea 3/2000. Potrivit acestei legi, referendumul local este convocat și se organizează de către primar.
Legea însă nu dă posibilitatea ca atunci când referendumul local este organizat simultan cu alegeri naționale să poată fi folosită la comun aceeași infrastructură – adică va trebui ca pentru referendum să fie în București alt biroul electoral “central” cu spațiu aferent, săli diferite pentru secțiile de votare, alți președinți, locțiitori și membri de la partide pentru secțiile de votare, alți statisticieni de la AEP, tablete pentru scanat buletine, alt personal de pază, mijloace de transpot etc
Ocazia perfectă pentru Ciolacu să bage capul în cadru cu grija față de banul public și să se ofere să “ajute”.
Cum?
Întinzând adevăratul “măr otrăvit” care ar putea fi o ordonanță de urgență pe care s-o dea Ciolacu pentru ca la referendumul local să se facă chipurile economie la bugetul local – adică să poată folosi infrastructura și logistica de la alereile pentru primul tur al prezidențialelor – aceleași secții de votare, președinți, membri etc.
Practic această ordonanță va pune cruce referendumului.
Există deja un precedent, în acest sens, în 2016. La acel moment Bolojan a vrut să organizeze la Oradea un referendum simultan cu alegerile locale. Legea era aceeași. Bolojan a vrut să facă economii la buget (mai făcuse un referendum, dar separat, cu un an înainte, dar invalidat pentru că PSD a boicotat atunci prezența la vot) și a apelat atunci la sprijinul Guvernului care a dat OUG 15/2016 prin care a stabilit că și în cazul referendumurilor locale care se desfășoară cu alegeri la nivel național pot fi folosite aceași secții de vot, birouri electorale ale secțiilor de votare etc.
Ce a făcut PSD atunci? Pac, o sesizare la Curtea Constituțională care prin Decizia 361 din 2016 a respins ordonanța Guvernului pe motiv că nu era nicio urgență – “pretinsa imprecizie sau lacună a Legii nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului, cu referire la imposibilitatea organizării concomitente a unui referendum local cu alegerile locale, putea fi complinită până la acest moment (foarte apropiat de data desfăşurării alegerilor locale din 5 iunie 2016) pe calea procedurii legislative obişnuite”.
Dacă Ciolacu încerarcă faza asta cu ajutorul pe organizare, iar Nicușor Dan vrea să-i țină isonul cu economiile la buget, atunci ar trebui să-i ceară să treacă modificările care dau posibilitatea folosirii la comun a infrastructurii pentru primul tur la prezidențiale cu referendumul local, prin Parlament care să adopte o lege în acest sens, în procedură de urgență.
Altfel, evident că cineva de bună-credință care nu e din pesede, va sesiza CCR, iar CCR va servi încă o dată partidul stat.