My 2 cents:
În ciuda angajamentelor anunțate pe toate căile și canalele, vom avea și alte creșteri de taxe decât cele deja prinse în OUG „trenuleț”. Părerea mea că o să fie și TVA; dacă nu TVA, atunci vor fi mult mai multe că să poată echivala.
Dar asta se va întâmpla după alegeri.
Doar așa va putea totuși fi atinsă ținta de deficit de 7%.
De ce după alegeri?
Pentru că, așa cum ne-au spus direct în timpul negocierilor pentru un program de guvernare și o guvernare care să includă și USR, electoratul fidel PSD și PNL compus din activul funcționăresc nu poate fi stresat cu reforme; și evident că nici scumpirile aduse de creșterile de taxe nu aduc voturi.
Până atunci Guvernul aruncă cu tot felul de fumigene care mimează reforme care ar trebui să aducă reduceri de cheltuieli: reorganizarea teritorială și administrativă a României sau restructurarea instituțiilor publice. Niciuna dintre ele nu se va face. Declarații, apoi comisii care vor stabili că este nevoie de analize și gata.
Ieri au apărut și primele cifre ale proiectului de buget care urmează să fie aprobat de coaliție: se promite un buget cu un deficit bugetar de 7%, adică unul care să asigure respectarea angajamentelor luate prin Planul fiscal în cadrul procedurii de deficit excesiv.
Guvernul plusează cu faptul că acest buget va fi construit pe acest deficit de 7% fără o creștere de taxe.
Pe faptele și informațiile publice, apreciez că acest lucru este imposibil.
Practic Coaliția PSD-PNL minte, la fel cum a făcut și la bugetul pe 2024 unde deficitul promis a fost de 5%, însă la finalul anului a ajuns la aproape 9%. Sau la fel cu cel din 2023, unde toate scăderile erau de fapt creșteri – salarii, dobânzi, bunuri și servicii.
Și nu vorbim despre faptul că o creștere de taxe a avut loc deja la finalul lunii trecute, de pe o zi pe alta la propriu, prin celebra OUG „trenuleț”, fiind crescut impozitul pe dividende, fiind scăzut pragul de impozitare la IMM-uri, fiind eliminate unele facilități fiscale sau fiind introdusă aberația aceea de taxă pe stâlp care în trecut n-a funcționat.
Și explicația factuală – fapte și cifre.
Măsurile OUG „trenuleț” prin care s-a decis să se taie de la pensionari (cei speciali nu sunt afectați) sau alocațiile copiilor sau transportul studenților, acoperă doar o parte din suma necesară pentru un deficit de 7%. La reducerile de cheltuieli de 126 miliarde de lei, s-ar mai adăuga aprox. 7 miliarde de lei din taxare. Or, pentru ținta de deficit de 7%, ar mai fi nevoie de încă cel puțin 20 miliarde de lei.
Din PNRR și fonduri europene am arătat că în realitate orice prognoză de încasări mai mare de 3-400 de milioane euro din PNRR este una neserioasă (va fi probabil al doilea an consecutiv când nu luăm niciun cent din PNRR, deși pentru acest an puteam să primim, cu tot cu restanțe, aproape 12 miliarde de euro). Nici din fondurile europene clasice nu vom lua mare lucru, pentru că proiectele aici sunt abia la început.
Asta înseamnă că, de exemplu, creșterea de buget anunțată la Transporturi, pentru proiecte din PNRR, va fi suportată în cea mai mare parte tot din fonduri publice sau împrumuturi – adică deficit; asta pentru că în BNR mai sunt în jur de 2 miliarde de euro disponibile pentru plățile facturilor la proiectele din PNRR.
Nici tăierea de cheltuieli anunțată nu este suficientă. Coaliția anunță că s-a decis tăierea cheltuielilor cu personalul din sistemul bugetar cu 5%. Asta înseamnă doar a 5-a parte din cât au crescut doar în anul 2024.
Cheltuielile de personal au crescut în cursul anului 2024 ca urmare a majorărilor salariale acordate pentru întreg personalul din sectorul public de la 132 mld. lei la 164 mld. lei, cu o valoare nominală de +32 mld lei, respectiv cu un procent de +24%
Dacă mai luăm în calcul și faptul că în Planul fiscal este menționată o reformă fiscală ce urmează să fie adoptată în trimestrul 1 al acestui an, dar și faptul că în timpul negocierilor cu Comisia Europeană din decembrie s-ar fi obținut un acord pentru un buget în două etape (cu un deficit mai mare pentru prima parte a anului, urmând să fie redus în a doua parte), este clar că bugetul ce va fi aprobat în guvern în această săptămână este, de fapt, un buget de campanie electorală – în termeni de încredere față de promisiunile PSD și PNL cu care ne-am obișnuit de peste 35 de ani, înseamnă un buget mincinos.
Practic creșterile de taxe pentru care Coaliția jură acum că nu vor exista, se vor aplica după alegerile prezidențiale.
Condițiile puse de USR pentru a intra la guvernare au fost reformele serioase (nu praf în ochi aruncat populist cu reduceri de câteva sute de persoane la două-trei instituții) care să ducă la o reducere de deficit fără creșteri de taxe. Reamintim că acte de vitejie politică asemănătoare au dus doar anul trecut la o creștere de 47.000 de posturi în administrație (deși fuseseră anunțate reduceri de posturi și cheltuieli) și 32 de miliarde de lei în plus doar la acest tip de cheltuieli.
Le-au respins. Vor face în continuare ca și pînă acum.